måndag 6 oktober 2008

Renovering av R25/2 1952

Såhär ser den ut efter att ha stått i en trädgård i 42 år under en

presenning, rostigt och oxiderat.

Efter att ha demonterat hojen totalt och lämnat de stora delarna så som skärmar, ram och fälgar till ett båtvarv på orten som hjäler mig med blästrings arbetet.



Så var det motorns tur.
Delade motorn totalt och blästrade alla aluminiumdelar i blästerskåpet,det blev ett otroligt bra resultat när man ser hur svårt oxiderade delarna var.






Byte av samtliga lager och axeltätningar i motor, växellåda och slutväxel.
Slipade ventilerna och honade cylindern samt en ny kolv, kamkedja och spännare som beställdes från Ulis motorradladen i Tyskland.



När jag såg att gnistan på stiftet var ok så monterades förgasaren (SAVE) orginal men ovanlig
det brukar sitta en Bing, lite soppa i gasaren och en dutt på flödaren så startade den
på andra till tredje kicken. Otroligt skön känsla.


Inga kommentarer: